Pilveen on päästävä, mutta miten? Osa 2/2

Edellisessä blogikirjoituksessa (lue tästä) avasin hieman tapaa, jolla IT-projektin ostoa voi potkia ketterästi eteenpäin. Mutta miten tapahtuu varsinainen muutos, kun on päästy vauhtiin? Ensin on syytä miettiä kokonaisuutta. Kokonaisuus määrää yksityiskohdat ja yksityiskohdat määräävät kokonaisuuden.

Omaa vai julkista pilveä?

Hybridissä yhdistyvät oman ja julkisen pilven parhaat puolet.

Hybridissä yhdistyvät oman ja julkisen pilven parhaat puolet.

Omassa pilvessä on puolensa, kuten myös julkisessa pilvessa. Omassa pilvessä päättäjän ongelmana on kustannus, julkisessa pilvessä taasen datan hallinta ja tietoturva. Julkisessa pilvessä ongelmana nähdään myös mahdollinen tietojen vuoto väärille osapuolille ja NSA. Onneksi hybridimallikin on keksitty! Hybridimallissa osa pilvipalveluista tuotetaan asiakkaan oman palomuurin takaa ja osa taas Capnovan omasta pilvipalvelusta.
Ilmaisena vinkkinä
: Se toimii! Ainakin meidän asiakkailla tuntuu toimivan.

Siirtymä pilvipalveluun vaiheittain ja pala kerrallaan

Käyttöönotto ja luottamuksen rakentaminen kannattaa tehdä asteittain, mutta nopeasti tietenkin. Tärkeintä on asettaa päämäärä järkevine välitsekkauksineen. Suuntaa voi aina tarkentaa matkan varrella, eikä liian tarkkoja yksityiskohtia ole edes järkeä lukita etukäteen. Siirretään pilveen ensin jotain helppoa, kuten sähköpostit. Pala kakkua!

Pilvi tuo tehokkuutta

Palveluiden ja toimintojen kehitys saa aivan uutta potkua, kun ne viedään pilveen. Resursseja voidaan joustavasti lisätä ajoittain, jotta voidaan testata uutta versioita tai toimintoja ongelmitta. Sen avulla päästään näppärästi hakemaan ne oikeat ratkaisut ja tarvittaessa pakittamaan takaisin edelliseen tilanteeseen, jos jotakin menee ihan päin sitä itseään.

voita-voita-voita -tilanne

Voita-voita-voita! + kustannussäästöjen myötä sitä jää leivällekin enemmän.

Win*Win=Win²

Kun homma on ns. pulkassa, niin palvelu voidaan julkaista heti sellaisenaan tai siirtää näppärästi testipalvelimelta tuotantopalvelimelle ja jatkaa testipalvelimella muita testauksia. Testaus nopeutuu, kun resursseja on tarjolla riittävästi jopa piikkien aikana. Julkaisut nopeutuvat, koska testaus nopeutuu, käyttäjät saavat paremmin testattua softaa juuri oikein mitoitetulla alustalla ja päättäjä maksaa tästä kokonaisuudesta pienempää hintaa tehostuneen toiminnan ja vähentyneiden virheiden myötä.

Pilvipalvelun mitattavuus ja mihin keskittyä?

Mihin mittaamisessa kannattaa keskittyä?

Mihin mittaamisessa kannattaa keskittyä?

Miten kaikkea tätä saadaan mitattua järkevästi ja puolueettomasti? Päättäjä katsoo euroja, ylläpitäjä uptimea ja hallittavuutta, käyttäjät toimivuutta. Kaikista tärkeintä on tietenkin se loppukäyttäjän kokemus, koska he joko tuovat rahaa yritykselle (loppuasiakas) tai kuluttavat yrityksen rahaa vähemmän (työntekijä).

Aina pitää muistaa, ettei ole järkevää tuijottaa liikaa palvelun hintalappua. Lopullisessa kustannuksessa on syytä huomioida paljonko loppukäyttäjän (ja ylläpitäjän) aikaa saadaan säästettyä tunteina per käyttäjä per kuukausi. Ei liene myöskään järkevää tuijottaa pelkkää downtimea tai suoritusnopeuksia, jos käyttäjä saa juuri sitä mitä tarvitsee juuri silloin kun tarvitsee ja tarvittaessa nopean avun, jos jokin ei toimi. Kun käyttäjät saavat toimivaa palvelua ja tarvittaessa nopean avun jää ylläpitäjälle aikaa keskittyä siihen olennaisen eli ohjaamaan koko IT-laivaa oikeaan suuntaan, eikä aikaa kulu purkkavirityksiin ja tulipalojen sammutteluun.

100 % tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin

Tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin.

Tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin.

Hajuttomia, mauttomia ja näkymättömiä?

Meidän asiakkailla palvelut pelaavat niin hyvin, että Capnova sijoittuu siihen vitsistäkin kuuluisaan ”siivoajan roolin”, joka huomataan vasta, jos työn jälki ei ole toivotun mukaista. Meitä ei näy eikä kuulu, koska homma toimii vuodesta toiseen. Tähän kun vielä lisätään Capnovan kiitelty henkilökohtainen ja nopea palvelu, niin näkyvyys keskustelufoorumeilla vähenee entisestään. Tästä onkin seurannut Capnovalle positiivinen ongelma: ollaan niin hyviä, ettei meitä välttämättä huomata eikä meitä muisteta. Toimiva on näkymätöntä ja läpinäkyvyydestä seuraa huolettomuutta.

Tästä syystä uskallammekin luvata asiakkaillemme 100% tyytyväisyystakuun. Lupaus kattaa toimituksen, käyttöönoton ja asiakaskokemuksen.

100% tyytyväisyys tai rahat takaisin.

Soita meille ja kysy lisää!

Harri Välijärvi
ratkaisumyyjä
Puh. 020 759 7541
Sposti. harri.valijarvi@capnova.fi


 

Kotimainen IT-kumppanisi on Capnova

Oy Capnova Ltd on vuonna 2000 perustettu täysin kotimainen IT-palvelutalo. Palvelemme asiakkaitamme suomalaisella varmuudella, luotettavuudella ja täsmällisyydellä.

Meiltä saatte ulkoistus-, hosting-, webhotelli-, ylläpito- ja tukipalveluja. Capnovan hosting-palvelut kattavat mm. verkkotunnus- ja sähköpostipalvelut, nettihotellipalvelut sekä palvelinhotelli-, erillispalvelin- ja pilvipalvelinpalvelut.

Capnova
Pyhäjärvenkatu 5 A
33200 Tampere

2 vastausta to “Pilveen on päästävä, mutta miten? Osa 2/2”

  1. Alojamiento web

    Kolmas pohdittava asia on laatu. Miten tarkeaa on, etta kuvat sailyvat pilvessakin alkuperaisessa tarkuudessaan, eika niita automaattisesti pienenneta? Mobiilikuvaajalle asialla ei ole niin suurta merkitysta, mutta jarjestelmakameraa kayttavalle kylla.

    Vastaa

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>